Vedtægter for Plantagevej og Gyvelvejs vejlav. Seneste ændringer er godkendt ved generalforsamlingen 1. juni 2024
Vejlavets navn er ”Plantagevej og Gyvelvejs Vejlav”, vejlavets adresse er den til enhver tid værende formands adresse og dens hjemsted er Roskilde Kommune.
Vejlavet er stiftet med henblik på en samlet forvaltning af midler og materialer til vedligehold af vejene Plantagevej og Gyvelvej beliggende i Roskilde Kommune, samt som fælles talerør i sager vedr. vejenes anlæg og brug.
Foruden at sikre ordnede vejforhold, har vejlavet til formål at sikre sammenholdet på vejene.
Arbejder i og på vejen i forbindelse med etablering og eller vedligeholdelse af forsyningsledninger m.v. samt reetablering af vejen efter sådanne arbejder er vejlavet økonomisk uvedkommende.
Snerydning, glatførebekæmpelse, hækkeklipning samt beskæring af træer mod vejen påhviler den enkelte grundejer.
Som medlemmer kan optags lodsejere på Plantagevej og Gyvelvej nærmere bestemt følgende matrikler under ejerlav Jyllinge by, Jyllinge: 26aø, 26ba, 26bb, 26bc, 26bd, 26be, 26bf, 26bh, 26f, 26g, 26h, 30ab, 30f, 30q, 30r, 30s, 30y, 30z, 30æ, 30ø, 30aa, 34ab, 34ac, 34y, 34z, 34æ, 34ø, 34aa og 36f. Medlemmerne er forpligtet til at overholde vejlavets vedtægter samt leve op til målsætningen
Der er ikke medlemspligt, men vejlavet er berettiget og forpligtet til, i overensstemmelse med nærværende vedtægter, at opkræve fællesbidrag, betale fællesudgifter og sørge for fornyelse og vedligeholdelse af den private fællesvej i det omfang sådanne foranstaltninger efter forholdene må anses for påkrævet.
Bestyrelsen fremlægger på generalforsamlingen forslag til budget for det følgende år. Når budgettet er godkendt, fordeles budgettets omkostninger ligeligt mellem alle lodsejere.
Kontingentet fastsættes af bestyrelsen i overensstemmelse med budgettet og forventede indbetalinger til Osvej Vest.
Frivilligt arbejde ydet til vejlavet kompenseres med kontingentrefusion på DKK 100,- pr. time. Formand eller næstformand kan alene træffe beslutninger vedrørende medlemmers kompensation. Underskrevet refusionsbilag foreligges bestyrelsen på næstkommende bestyrelsesmøde. Græsklipning af fællesarealer er underlagt speciel ordning.
Kontingent til Osvej Vest fastsættes af Osvej Vest og fordeles ligeligt mellem vejlavets lodsejere
Kontingentet skal senest være betalt 1. september efter generalforsamlingen.
Generalforsamling er vejlavets højeste myndighed og afholdes hvert år i begyndelsen af juni måned.
Enhver generalforsamling indkaldes af bestyrelsen ved skriftlig besked direkte til medlemmerne med et varsel på mindst 14 dage.
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der afgør om generalforsamlingen er lovlig, samt en referent. Dirigenten leder generalforsamlingen og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivning og dennes resultater. Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen
Kun vejlavets medlemmer er stemmeberettigede og kun med 1 stemme pr. medlem.
Der er kun stemmeret ved personligt fremmøde.
Vedtægtsændringer samt forslag der, for gennemførelse, medfører forhøjet kontingent (<50%), kan besluttes af de fremmødte ved kvalificeret flertal bestående af 2/3 af de afgivne stemmer. Forslag der, for gennemførelse, medfører en betydelig stigning (+50%) i kontingent, kræver fuld enighed mellem de fremmødte. Øvrige beslutninger træffes ved relativt flertal blandt ti fremmødte, dvs. det forslag/ den kandidat, der får flest stemmer vælges.
Generalforsamlingen kan kun tage beslutningen om de forslag, der har været optaget på dagsordenen og ændringsforslag hertil, medmindre samtlige medlemmer er repræsenteret og enstemmigt træffer en anden beslutning.
Afstemningen kan foregå skriftligt og/eller elektronisk. Elektronisk stemmeafgivelse sker gennem et revisionsgodkendt system til digital stemmeafgivelse. Hvor elektronisk stemmeafgivelse ikke anvendes, kan afstemning foregå ved håndsoprækning, med mindre, mindst 1 medlemmer ønsker skriftlig afstemning. Er der kun fremsat 1 kandidat til poster på valg under generalforsamlingen, kan afstemning udelades. I tilfælde hvor elektronisk stemmeafgivelse- eller deltagelse godkendes, skal tydeligt fremgå af indkaldelsen.
Generalforsamlingens beslutninger føres til referat, hvortil referenten i passende omfang knytter generalforsamlingens forhandlinger. Referatet godkendes og underskrives af forsamlingens dirigent samt valgt bestyrelse. Det godkendte referat udsendes til medlemmerne og offentliggøres på vejlavets hjemmeside.
Under helt særlige omstændigheder kan bestyrelsen vælge at afholde generalforsamlingen helt elektronisk, uden mulighed for fysisk fremmøde.
Dagsorden til den ordinære generalforsamling skal som minimum behandle følgende punkter:
Valg af dirigent og referent.
Bestyrelsens beretning om vejlavets virksomhed i det forløbne regnskabsår.
Fremlæggelse af årsregnskab til godkendelse.
Fremlæggelse af budget for næste regnskabsår til godkendelse, herunder fastsættelse af kontingent.
Valg af formand og 2 medlemmer til bestyrelsen.
Behandling af indkommende forslag.
Eventuelt
Der kan optages yderligere punkter på dagsordenen
Bestyrelsen kan ændre rækkefølgen af punkterne 4-7.
Formand og øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
Forslag til behandling på generalforsamlingen skal skriftligt være formanden i hænde senest 1. maj. På en generalforsamling kan beslutningen kun tages om de forslag, der har været optaget på og publiceret med dagsordenen samt ændringsforslag hertil, medmindre samtlige medlemmer er repræsenteret og enstemmigt træffer en anden beslutning
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov og skal indkaldes, når mindst 50% af vejlavets medlemmer skriftligt fremsender krav herom med angivelse af konkret forhandlingsemne overfor vejlavets formand.
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter, at kravet er modtaget.
Den ekstraordinære generalforsamling indkaldes og ledes som den ordinære generalforsamling jf. § 6. Dagsordenen skal, foruden valg af dirigent og referent, kun indeholde det eller de punkter, der har begrundet den ekstraordinære generalforsamling.
Bestyrelsen består af 3 medlemmer formand, næstformand/ revisor og kasserer. Bestyrelsen tegner vejlavets virke imellem generalforsamlingerne. Bestyrelsen er kontingentfri (dog max. 1000 kr.).
Bestyrelsen konstituerer sig selv, umiddelbart efter generalforsamlingen, med posterne næstformand og kasserer.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsesmøder afholdes, når formanden finder det fornødent, eller når 2 bestyrelsesmedlemmer kræver det. Indkaldelse finder sted skriftlig med angivelse af dagsorden.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af særlige opgaver.
Bestyrelsen fører internt referat til dokumentation af forhandlinger og beslutninger.
Vejlavet forpligtes udadtil ved underskrift af formand og et andet bestyrelsesmedlem i forening. Der påhviler vejlavets medlemmer solidarisk hæftelse for vejlavets forpligtelser
Bestyrelsens kommunikation til medlemmerne sker primært elektronisk. Ligeledes kan forespørgsler fra medlemmer til formand eller bestyrelse sendes Elektronisk. Ved henvendelse til formanden, kan der undtages fra denne regel. Medlemsliste med primær kontaktadresse, vedligeholdes af Bestyrelsen og revideres hvert år ved generalforsamlingen. Det er medlemmet egen pligt at oplyse om ændringer til primær kontaktadresse
Den enkelte lodsejer skal deltage i vedligeholdelse af vejene på en sådan måde, at lodsejeren altid sikrer at vejen eller halvdelen af vejen (lodsejerens egen) er fri for huller og forhindringer. Store markeringssten skal holdes helt på lodsejerens egen grund, da de kan være til skade for cyklister og biler på grund af de trange pladsforhold. Hvis en lodsejer ikke overholder forpligtelsen, foranlediger bestyrelsen vejreparationen. Bestyrelsen kan opkræve udgiften til renovering af vejen af den enkelte lodsejer (Timepris til entreprenør. Materialer er dækket af kontingentet.).
Den enkelte lodsejer kan om fornødent støvdæmpe vejen med i Danmark godkendte støvdæmpningsmidler til grusveje. Midlet skal i øvrigt være godkendt af kommunens spildevandsafdeling. Bestyrelsen kan bestemme, at den vil udføre arbejdet med støvdæmpning af vejene helt eller delvis og kan kræve omkostningerne dækket af medlemmerne
Til vedligeholdelse og renovering af vejene sikrer bestyrelsen, at der ved Plantagevejs vendeplads altid forefindes grus og sten til arbejdet. De enkelte lodsejere på vejene kan afhente efter behov
Grusning om vinteren påhviler den enkelte lodsejer. Til dette kan anvendes gruset placeret ved Plantagevejs vendeplads. Formanden vil dog sikre, at dette sker med frivillige. Hvis ingen melder sig, bestiller bestyrelsen en entreprenør til arbejdet.
Fællesarealerne må ikke bruges til henlæggelse af affald, haveaffald eller afbrænding af bål.
Fællesarealerne og deres adgang til Værebro å, er forbeholdt beboerne på Plantagevej og Gyvelvej. Brug af arealerne skal tage hensyn til græsslåning og adgang til Værebro å skal ske i overensstemmelse med gældende regulativ. Fællesarealerne skal være ryddet, og joller skal hjemtages til egen matrikel, i vinterhalvåret (1/10‐1/4).
Det henstilles til alle beboere på Gyvelvej og Plantagevej, at man tager hensyn til de omkringboende ved anvendelse af motoriserede haveredskaber eller andre støjende aktiviteter.
Beslutning om vejlavets opløsning kan kun træffes på en generalforsamling, såfremt mindst 9/10 af de stemmeberettigede vedtager det.
Ved vejlavets opløsning deles lavets formue lige mellem vejlavets medlemmer, medmindre anden beslutning træffes efter samme regler i denne §’s stk. 1.