Bestyrelsens beretning som fremsat ved generalforsamling 2025, dækkende perioden juni 2024 til og med maj 2025
Gennem hele perioden har bestyrelsen bestået af følgende direkte valgte medlemmer:
Formand: Kristian E. Bergen (Plantagevej 14)
Næstformand: Allan Frederiksen (Plantagevej 12)
Kasserer: Per Hopkins (Plantagevej 16)
Der er afholdt 4 bestyrelsesmøde
8 nyhedsbreve
1 fælles arbejdsdag
4 Ejerskifter, alle på Plantagevej
P15: Charlotte & Ken, 15/6/2024
P1: Ildi og Jim, 1/7/24
P7: Daniel, 15/7/24
P19: Malene & Tobias, 1/2/2025
Vejlavet har udvidet brugen af domænet pgvejlav.dk til også at omfatte e-mail på Google Workspace og anvender nu MailChimp til nyhedsbreve.
Selv om renoveringen af den fælles bådebro ikke foregår i regi af vejlavet, synes det alligevel værd at nævne her, at Preben på Plantagevej 8 tog fat i efteråret, i første omgang alene, og fik startet renoveringen af bådebroen. Om det bliver til et brolav på sigt det må tiden vise.
I et håb om at skabe et fællesskab på tværs af vejlavet og uden bestyrelsen skal engageres ved hvert initiativ, har Rikke (p13), Marianne (p20) og Charlotte (p8) taget teten og oprettet en Facebookgruppe. Det blev til Trim, tramp og hygge ved åen, så er du på de sociale medier og har du endnu ikke fundet gruppen, så er det bare med at slå til: https://www.facebook.com/groups/1748304308910557/
Eftersom bestyrelsen blev sammensat udelukkende af beboere fra Plantagevej, har det krævet lidt ekstra af beboerne på Gyvelvej, for at holde bestyrelsen opdateret på vejens beskaffenhed og evt. behov for hjælp fra tungere maskineri. Det synes dog som om alle har været gode til selv at foretage de løbende udbedringer og har kunne holde hullerne i skak. Bestyrelsen her i hvert fald ikke modtaget meldinger om huller siden november.
Især de sidste måneder af efteråret var hårdt for vejene, og tydeliggjorde i den grad hvilken påvirkning øget og tungere trafik havde på vejen og et udtalt behov for at ”gøre noget andet”.
I en årrække har vi haft Egedalgruppen til lejlighedsvis at hjælpe med vejene og primært fylde sten i hullerne. Etablering af dræn på Gyvelvej viste sig at hjælpe på holdbarheden, og med det i baghovedet, etableredes i 2021 et lignende dræn på den første del af Plantagevej.
Efter 3 år uden synlige resultater af dette, men fortsatte problemer med store huller på samme stækning, besluttede bestyrelsen at udnytte det mandat der var givet til etablering af ny belægning, men denne gang uden at projektet skulle omfatte den støvbekæmpelse projektet tidligere var faldet på. Grusvej-DK, var allerede udvalg som foretrukken leverandør af generalforsamlingen.
Vinterens sidste måned blev tidspunktet hvor Grusvej-DK omlagde de første 250 meter af Plantagevej til en grusvej i deres format, med deres garanti og en 3 års serviceaftale. På de første 150 meter, hvor vi i 2021 etablerede dræn i midten af vejen, er de to nordlige rensebrønde nu dækket til, pga. vejens nye højde og profil, men der drænes stadig fra brønden ved overgangen til Osvej Vest.
Vejen har nu ligget der i godt 4 måneder, og bl.a. være gennem periode med sne og frost og efterfølgende sjap og sjask, uden det har kunne mærkes. Og er der noget der tager hårdt på vejen, er det netop sne og sjap, hvor tø-vand ikke kan komme væk.
Det har været, og er i skrivende stund fortsat meget tørt. Vi afventer derfor stadig at se hvordan vandet bevæger sig på vejen og hvordan vejen arter sig ved lange regnfulde og våde perioder.
Som en del af projektet blev der gravet lidt af vejens rabatter, så de, i forlængelse af vejens profil, kunne fungere som grøfter og optage overfladevandet fra vejarealet. Bestyrelsens har tilsyneladende ikke været helt tydelig nok i sin kommunikation om at grøfterne skulle holdes i den form de var gravet og ikke dækkes til med for meget med jord eller grus. Men igen, vi afventer med spænding hvordan vandet kommer til at bevæge sig på og ved det nye stykke vej.
Planen med projektet er i første omgang at få evalueret den nye vejtype over de næste 8 måneder. Om vi skal laves mere at denne type vej, afhænger af hvordan vedligehold kører på de øvrige dele af vejene.
FORS’ rensebrænde til kloaksystemet, ligger lige nu noget under vejens nye niveau, også selv om den har sat sig lidt efter 4 måneders brug. Bestyrelsen er i dialog med FORS og skal nok orientere, hvis der sker noget. Indtil da er de at betragte som indbyggede fartdæmpende foranstaltninger. Og ja, har man ikke lys på cyklen kan man godt bliver overrasket, men det har nok ikke så meget med den nye belægning at gøre.
Når vi nu er ved de bløde trafikanter oa. så skal det lige nævnes at markeringssten skal holdes inde på egen matrikel og ikke stå i rabatten. Det sker med henvisning til vejlavet egne vedtægter, som er vedtaget af vejlavet egne medlemmer i enighed. Teksten i vedtægterne er på ingen måde grebet ud af den blå luft, men tager afsæt i de love og reguleringer der gælder for en privatfællesvej som vores - og handler ikke om vejens bredde.
Referencer:
Vejlavets vedtægter §12 Vedligeholdelse
Privatvejsloven §57 Forandringer og færdselsregulering
Det samme gælder i øvrigt for klipning af hække. Det er ikke kun formanden og bestyrelsens luner og ideer, der ligger bag den vejledning som hvert år sendes ud, men love og regler for hegn i skel mod vej og kommunale retningslinjer på området.
Græsslåningen af fællesarealerne varetages for nuværende af Per, Plantagevej 16. I lange perioder i efteråret, var det ikke muligt at komme igennem langs med åen til arealet ved Gyvelvej, pga. vådt og smattet føre.
Lige nu er føret fint, hvilket især var prisværdigt for den fælles arbejdsdag på fællesarealet, som blev afholdt den 27. april.
Bekæmpelse af Bjørneklo og Japansk pileurt er stadig lidt på hold. Tidligere har indsatsen været varetaget af et dedikeret team, mod den aftalt kontingentrefusion på 100 kr./time. Udbredelsen har dog været begrænset, men vi er forpligtet til at have en kordineret indsats. Måske opgaven kan løftes i fællesskab på arbejdsdag som den d. 27. april.
Have- og grenaffald hører, efter vi tilbage i 2023 nedlagde bålpladsen, ikke længere hjemme på fællesarealerne og må heller ikke læsses af på arealet ved Åvej. Have- og grenaffald skal køres på genbrugspladsen, beliggende Brohaven 2, 4040 Jyllinge og har man ikke mulighed for selv at køre, er vejens øvrige beboere med trailer naturligvis behjælpelige – bare ræk ud fx gennem den nye gruppe på Facebook, eller ring på hos din nabo. Alternativt kontaktes kommunen for aftale om afhentning.
29. april blev der afholdt generalforsamling i Osvej Vest. Der er i skrivende stund ikke udsendt referat men fra budget fremsat til forsamlingen, ses at man forventer at bibeholde kontingentet på kr. 150,- pr. parcel. Desuden melder revisor for Osvej Vests vejlav Kim Ahrensberg, at der er valgt nyt formandskab ved Claus Staffe fra Kringlevej.
Vender vi blikket lidt fremad, afventer vi naturligvis med spænding afstemningen om de indkomne forslag. De kan jo være med til at bidrage til de arbejdsopgaver der ligger foran os.
Mere konkret er vi opmærksomme på, at hastigheden er steget med den nye belægning. Derfor undersøger vi i øjeblikket om Grusvej-DK har erfaringer med at lave bump i samme materiale som vejen. Bump vil falde unde Forandringer og færdselsregulering og kræver godkendelse fra vejmyndigheden, Roskilde Kommune, men skal naturligvis også være en fælles beslutning i vejlavet. Måske vi senere på generalforsamlingen her, kan tage pulsen de forskellige på holdninger til emnet. Skal Roskilde kommune søges om tilladelse til bump, kan en officiel 20km/t begrænsning måske søges samtidig.
Som et første tiltag, vil vi meget gerne opsætte de gamle skilte. De findes stadig, men blev afmonteret da Roskilde Kommune gik i gang med deres vejskilte-harmoniserings projekt i 2023. Da vi tidligere har hentet skiltene hos kommunen, inddraget som ”ureglementeret skiltning” … valgte den tidligere bestyrelse at hjemtage dem – forebyggende – i den periode skilteprojektet forløb. Inden vi kan montere dem igen, vil bestyrelsen dog gerne have fornyet tilsagn fra G1 og P1 til benyttelse af deres plankeværk, hvor de tidligere har siddet.
Men ellers forventer bestyrelsen et år, hvor vi går og kigger spændt på den nye vej, og de nye grøfter, hver gang det regner.
Måske et lille håb til det spirende beboerengagement gennem Facebook gruppen, især med tanke på de gange der er blevet efterspurgt noget mere fut i gaden.
//Tak